Donderdag 13 november 2025 | 10:00-13:00
Recreatievakbeurs Hardenberg
In de toeristisch- recreatieve sector is er altijd veel aandacht geweest voor vraagontwikkeling. Het ontwikkelen van aanbod, die daar mede richting aan kan geven, is lang onderbelicht geweest. De laaste jaren zien we een kanteling naar meer aandacht voor het ontwikkelen van nieuw aanbod.
Onze vrijetijdssector staat voor grote uitdagingen. Zo moeten we werken aan klimaatdoelstellingen, florerend ondernemerschap, inclusie en brede welvaart maar tegelijkertijd een aantrekkelijk aanbod voor de (inter)nationale gast realiseren. Al die uitdagingen komen samen op de bestemming waarbij we het adagium ‘meer bezoekers’ hebben ingeruild voor ‘de bestemming in balans’. We werken nationaal, regionaal en lokaal aan bestemmingen waar de belangen van bewoners, bezoekers en bedrijven met elkaar in balans zijn. Hoe we ‘in balans’ komen is nog een hele zoektocht waar de laatste jaren gelukkig al heel wat bouwstenen voor zijn aangereikt.
We nemen het voortouw en daarom staat dit jaar in ‘Zet je Bestemming op de Kaart’ de ontwikkeling van nieuw aanbod centraal. We nemen je mee in de wereld van aansprekende uitkijktorens, innovatieve kampeermiddelen, de Leefstijlvinder chatbot, telefoniedata en het aanbodontwikkel lab.
Zet je ‘Bestemming op de Kaart 2025’ is voor professionals in de vrijetijdssector die de blik op de toekomst hebben gericht. Vooroplopers die met nieuw onderscheidend aanbod de toeristische beleving willen vergroten en verdiepen. Op dit kennisevent krijg je in vijf kernachtige presentaties volop inspiratie om daar morgen mee aan de slag te gaan.
‘Zet je Bestemming op de Kaart 2025: Balans in je bestemming’ wordt georganiseerd door NRIT in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs op donderdag 13 november in Hardenberg. Het event is gratis toegankelijk. We sluiten af met een lunch en de mogelijkheid tot een bezoek aan de Recreatie Vakbeurs.
Zet je regio op de kaart is een kernachtig kennisevent waar je in twee uur tijd (10:30-12:30) weer helemaal actueel op de hoogte bent van alle relevante state-of-the-art inzichten.
10:00 |
Ontvangst |
10:25 |
Arend Jan Kornet – NRIT: Welkom op Zet je Bestemming op de Kaart 2025 |
10:30 |
Jorien Posthouwer & Remco Bron – Bureau BUITEN & Resono: Van data naar bestemming, hoe Resono-inzichten recreatieaanbod versterken |
10:55 |
Eelke Horstelenberg – De Groene Koepel: Versterk je merk |
11:20 |
Hans Hoekstra - NBTC: De Leefstijlvinder als tool voor vraag- én aanbodontwikkeling, de AI Chatbot in de praktijk |
11:45 |
Alida Hilberdink – Marketing Oost: LAB aanbodontwikkeling Zwolle |
12:10 |
Ad Kil – RO&AD Architekten: Vergroot je voetafdruk! |
12:35 |
Netwerklunch en aansluitend beursbezoek |
Datum | donderdag 13 november 2025 |
Tijd | 10:00-13:00 |
Locatie | Recreatie Vakbeurs, Evenementenhal Hardenberg, Energieweg 2, 7772 TV Hardenberg |
Inschrijven | Gratis toegang na registratie |
Inclusief | Lunch + bezoek Recreatie Vakbeurs |
Hoe Resono-inzichten recreatieaanbod versterken
Jorien Posthouwer – Bureau BUITEN en Remco Bron – Resono
Met Resono-data wordt zichtbaar wie je bezoekers zijn, waar zij vandaan komen en hoe zij zich door je gebied bewegen. Deze inzichten helpen om recreatief aanbod beter af te stemmen op de juiste doelgroepen, spreiding te bevorderen en kansen voor nieuwe voorzieningen te signaleren. In deze presentatie laten we zien hoe datagedreven keuzes bijdragen aan een toekomstbestendig en aantrekkelijk recreatieaanbod. Ook delen we praktijkvoorbeelden, onder andere uit Natuurgebied de Maashorst, die laten zien hoe data in de praktijk richting geeft aan aanbodontwikkeling en gebiedsprofilering.
De AI Chatbot in de praktijk
Hans Hoekstra - NBTC
Leefstijlvinder is hét model voor doelgroepsegmentatie in de sector recreatie en toerisme. Met behulp van online tools, zoals een AI chatbot, maakt Leefstijlvinder het makkelijk en laagdrempelig om doelgroepdenken toe te passen en de juiste doelgroep aan te spreken. Voor marketeers bij DMO’s, maar vooral ook voor (kleine) ondernemers of beleidsmedewerkers die niet dagelijks met marketing bezig zijn en weinig tijd en budget hebben. Hans Hoekstra (NBTC) demonstreert de online tools.
Uitkijk-Radartoren Hedwigepolder
Ad Kil - RO&AD Architekten
Duurzaamheid gaat vaak over het verkleinen van je voetafdruk. Minder energie gebruiken, minder materiaal gebruiken, minder impact op de natuur enzovoorts. Maar wat als we dat omkeren? Als we juist zo veel mogelijk waarde gaan toevoegen! Meer natuur, meer energie, meer recreatie, meer betrokkenheid uit de streek! Met onze projecten in en rond de voormalige Hedwigepolder proberen we dat principe toe te passen. En dan blijken er opeens dingen mogelijk die eerst onmogelijk leken, blijken tegenstanders opeens voorstanders te worden, ontstaan er onverwachte samenwerkingen en blijkt er op heel veel vlakken waarde toegevoegd kunnen worden.